Een onderdeel van een systematische methode om proactief naar tracking & tracing (T&T-)mogelijkheden in de praktijk te kijken is de doelstellingenanalyse. |
| | 
Doelstellingenanalyse is een van de onderdelen |
|
Wat is een doelstellingenanalyse?
|
| Er zijn verschillende motieven om aan T&T te doen. Eisen van de overheid, van de keten of retail en van de consument zijn bijvoorbeeld redenen. T&T kan een strategisch hulpmiddel zijn om bedrijfsdoelstellingen te realiseren. Onbewuste of niet-erkende bedrijfsdoelstellingen die gerelateerd zijn aan T&T komen met behulp van de doelstellingenanalyse boven tafel. Ook worden T&T-doelstellingen concreet gemaakt door concrete, meetbare, operationele doelenstellingen te bepalen (SMART: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch, tijdgebonden). Ook kun je alternatieve T&T-doelstellingen identificeren. |
| | 
Reactieve (geel) en proactieve (wit) doelstellingen |
|
Eisen overheid
|
Eisen keten/retail
|
Eisen consument
|
General Food Law
|
GFSI BRC/EUREP-GAP, Q&S, GMP, etc
|
Vertrouwen door transparantie
|
Hygiëne/HACCP
|
Toezicht certificeerders
|
Veilig voedsel
|
Toezicht VWA (RVV, KvW)
| |
Dier- en milieuvriendelijk
|
| |
Maatschappelijk verantwoord
|
Bedrijfs- en/of ketendoelstellingen
|
| Doelstellingenanalyse zorgt er ook voor dat algemene bedrijfs- dan wel ketendoelstellingen gerelateerd worden aan T&T-gerelateerde doelstellingen. Bedrijfs- of ketendoelstellingen hangen vaak samen met maatschappelijke trends. De centrale vraag is: hoe positioneert een bedrijf zich in de keten en welke rol wil het vervullen? Bijvoorbeeld: een A-merkproducent hecht veel aan imago en zal zich ook op die manier positioneren door alles te doen om zijn goede imago in stand te houden. |
| | 
Een A-merkproducent hecht veel aan imago en zal zich ook op die manier positioneren |
|
Maatschappelijke trends
|
Doordat iedereen steeds individueler wordt, ontstaat er verbreding van het aanbod in producten (ieder zijn eigen product, ofwel schaalverfijning)
|
Toename productaansprakelijkheid en ‘claimcultuur’
|
Toegenomen dominantie retailers en ketenomkering
|
Schaalvergroting agro-distributie
|
Oorsprong (bijvoorbeeld regionaal product) en productiemethode (bijvoorbeeld biologisch) levensmiddelen als communicatiemiddel belangrijker
|
Toename aandacht duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)
|
Hogere detectiegrenzen leiden tot meer voedselschandalen. We kunnen beter meten dus we vinden meer.
|
Hogere kwaliteitseisen consument
|
Overheid streeft toezicht op toezicht na (bedrijven controleren zichzelf)
|
Globalisering en liberalisering (langere transportafstanden levensmiddelen)
|
Nieuwe relevante technologische ontwikkelingen (zoals genomics, sensortechnologie)
|
| Bedrijf KalV: Wij willen gebruik maken van RFID-technologie voor tracking & tracing van pindakaas! |
| T&T: Welke doelen wil men bereiken? |
| KalV: Hoogste kwaliteit pindakaas zonder GMO! |
| T&T: Dit haakt aan bij welke maatschappelijke trends? |
| KalV: Hoge eisen consument, aandacht voor gezondheid en milieu maar eigenlijk ook sociale aspecten (derde wereld). |
| T&T: Dus de doelstelling is ook: geen kinderarbeid? |
| KalV: Ja, met T&T is dit ook aan te tonen. |
| T&T: Hoe wil je deze doelstellingen nu concretiseren naar operationele doelstellingen? |
| KalV: Wij willen voor elk potje pindakaas binnen 48 uur kunnen achterhalen welke ingrediënten er in zitten (oorsprong zonder GMO, analyserapporten) en aantonen dat er geen kinderarbeid plaatsvond (lokale audits door certificatie-instantie conform EUREP-GAP). |
| | 
Behalve voor pindakaas geldt dit natuurlijk ook voor andere producten. Een ander voorbeeld: tomaten |
|
|